fredag 20 mars 2009

bakning på hög nivå.

foto: Emelie Wååg
Recept


Botten:
200g smör
3dl socker
2 ägg
1dl kakao
1tsk bakpulver
2dl vetemjöl
4tsk vaniljsocker

Smält smöret och ta kastrullen av värmen.
Rör ner ägg och socker.
Blanda kakao, mjöl, vaniljsocker & bakpulver i en skål.
Rör ner blandningen i kastrullen.
Bred ut i långpanna med smort smörpapper.

Glasyr:
2dl grädde
2dl socker
2msk sirap

100g mörk blockchoklad
100g smörflagad mandel till garnering
Blanda allt utom smör i en kastrull.
Låt koka tills det tjocknar & chokladen smält.
Ta av kastrullen & vispa ner det kalla smöret i klickar.
Bred glasyren över bottnen.
Strö över flagad mandel.
Låt kakan kallna i kyl.
Skär i bitar.


Åh jag är så trött på blogspot så in i tuuusan. Funkar inte att lägga upp stora bilder som man vill även om dem håller sig under 8MB, fuck't up så in i bäng. Får nöja mig med en minibild så att man inte ser receptet.
Idag har jag bakat och fotat. Love it. Jag ska bli stylist/fotograf när jag blir stor ^^,

Tänkte att jag kunde lägga in två av bilderna här under också i större format eftersom dem knappt syns i kollaget.


Prova det här receptet, det är skitmycket socker så man blir jättesöt!
emelish

3 kommentarer:

Anonym sa...

Mums så gott

Anonym sa...

smarriga var dom! säger den ständigt sötsugne... suck!

Annika sa...

Ska provas! Jag håller med dig om blogspot - inte optimalt. Ha en fin lördagkväll! Kram!